I Danmark er vi forholdsvis gode til at drive virksomhed. Hvis du ser på arbejdskulturen her i forhold til mange andre lande, så er det tydeligt, at vi generelt at gladere for det, vi laver. Vi er jo også blevet kåret som det lykkeligste folkefærd i verden et par gange ? og vores arbejde er altså en stor det af det. Nye virksomhedsejere ved desværre ikke altid, hvad det er, der har skabt så effektive nogle virksomheder her i landet gennem årene. Det vil vi gerne rette op på, så vi kan se fortsat succes de næste mange år, ved at skrive den her artikel om, hvordan du kan drive en effektiv virksomhed.
Den vigtigste del af en virksomhed er dens ansatte. Det inkluderer dig og det betyder altså, at alle skal optimeres til at få mest muligt ud af den tid, de bruger på at arbejde. Når nogle hører det, så tænker de desværre, at deres ansatte skal presses til at arbejde så meget og så hårdt som overhovedet muligt. Det er hverken optimalt med fysisk hårdt arbejde eller den slags, der er krævende rent mentalt. I begge tilfælde er det vigtigt, at der er pauser med mere, men der er faktisk en anden faktor, som har endnu større betydning: At dine medarbejdere er tilfredse, samtidig med at de føler, at deres arbejde med meningsfuldt.
Noget andet er, at du ikke skal bruge for meget af din egen eller dine talentfulde medarbejderes tid på ting, som andre kan gøre både bedre og hurtigere. Af den grund kan det altså bedre betale sig at købe en færdig messestand end at bruge tid og energi på at finde ud af, hvordan man bedst laver sådan en. Det gælder altså bedre at outsource de opgaver, som ingen i din virksomhed har specialiseret sig inden for, hver gang der er mulighed for det. Det kræver selvfølgelig også, at dem du outsourcer til ikke vil have så mange penge for det, at det rent faktisk bedre ville kunne betale sig at gøre det selv, men den slags virksomheder overlever typisk ikke særlig længe.
Hvis du har hørt om det japanske koncept ikigai, så er det også værd at tage med i dine overvejelser om, hvad du kræver af dine ansatte og hvordan, du fordeler deres arbejdstid. Ikigai handler om, hvordan man får et meningsfuldt og lykkeligt liv. Det går ud på, at man skal arbejde med noget, som man er god til og kan lide, samtidig med at verden har brug for det og at man bliver betalt for det. Hvis dine ansatte føler, at alle de ting er opfyldt, når de arbejder for dig, så kan du være helt sikker på, at de yder deres bedste.